Theodor Pištěk

Sály bývalého zámeckého pivovaru v Litomyšli, 12. června až 6. července 2010, otevřeno denně od 10 do 18 hodin.
Vernisáž na pozvánky 10. 6. v 19.00 hodin, autorská prohlídka s Theodorem Pištěkem 11. 6. v 18.30 hodin.

Výstava kreseb, obrazů a plastik Theodora Pištěka, instalovaná v prostorách rekonstruovaných architektem Josefem Pleskotem.

Pořádá Smetanova Litomyšl, o.p.s. ve spolupráci s Museem Kampa - Nadací Jana a Medy Mládkových. Kurátor výstavy Martin Dostál, architekt výstavy Stanislav Kolíbal, produkce výstavy Sandra Průša.


Hlavní výstavou VI. ročníku Smetanovy výtvarné Litomyšle bude expozice  Theodor Pištěk v prostorách Josefa Pleskota. Návštěvníci budou moci zhlédnout výběr z malířského a kreslířského díla umělce, který je v české veřejnosti zapsán také jako výjimečně úspěšný kostýmní výtvarník. Z malířského díla jsou nejznámější Pištěkovy fotorealistické obrazy, kterými osobitě přispěl do tohoto stylu, prosperujícho zejména v USA a v Německu. Hladká a navýsost realistická malba má však v Pištěkově podání osobité významové přesahy. V Litomyšli bude vystaven ucelený soubor, který ukáže rozsah a intenzitu malířovy práce z jeho několika tvůrčích period.   

Theodor Pištěk, nar. 25. října 1932 v Praze, absolvoval Akademii výtvarného umění v Praze roku 1958 v ateliéru Vratislava Nechleby. Vedle své malířské práce se jako kostýmní výtvarník podílel na více jak stovce celovečerních filmů. V Čechách navrhl kostýmy např. pro snímky Markéta Lazarová, Údolí včel, Postřižiny, pohádku Tři oříšky pro Popelku nebo seriály Arabela a Návštěvníci, v zahraničí pak proslul kostýmními návrhy pro filmy Miloše Formana Amadeus, Valmont a Lid versus Larry Flynt, přičemž za kostýmy k filmu Amadeus získal Oscara, za kostýmy k filmu Valmont byl na Oscara nominován na Oscara a obdržel cenu Cézar v Paříži. Podílel se i na návrzích kostýmů k divadelním inscenacím (např. Piková dáma ve Smetanově divadle) a muzikálům (Dracula, Rusalka, Monte Christo), známé jsou jeho uniformy pražské Hradní stráže.

Malbě a tvorbě výtvarných instalací se začal významněji věnovat až po roce 1973, kdy opustil kariéru automobilového závodníka. Láska a obdiv k motorům je často námětem jeho děl, v nichž snoubí krajinné scenerie s krásou strojů či životním stylem dneška a s ním spojeným zrychlením času. Virtuózní ovládání kresby orientuje Pištěk k fotografickému iluzionismu, plnému skrytých významů.

Tvorba Theodora Pištěka se dnes nachází ve významných sbírkách u nás i v zahraničí. Autor je považován za jednoho z nejvýraznějších současných českých umělců, o čemž svědčí řada samostatných výstav, uspořádaných mimo jiné i ve Spojených státech Amerických.

Výstava v Litomyšli si neklade za cíl představit celou rozsáhlou tvorbu Theodora Pištěka, zaměří se výhradně na obrazy, kresby a objekty z různých tvůrčích období. Pro návštěvníky může být výstava překvapivá a atraktivní zároveň, neboť ukáže Pištěka jako navýsost svrchovaného a přemýšlivého umělce, který se svým dílem dotýká dobového kontextu a zároveň do něj přispívá svými osobními a prožitými tématy.


Výstavy 2010    Další výstavy v tomto místě    Další výstavy prací tohoto autora


Fotografie z vernisáže: