Second Life

2. 7. – 30. 9. 2020

White Gallery, Osík 371

kurátor | Radek Wohlmuth

pořádá | White Gallery

Kapota z Ferrari, morfiový kříž a náušnice z kolibříka.

White Gallery představuje legendární sbírku Unikátní kolekci Oldřicha Th. Uttendorfského, honorárního konzula Monackého knížectví, vystavuje osíkovská White Gallery. Exkluzívní výběr reprezentativních exponátů dostal název Second Life – druhý život. Lékař a diplomat Oldřich Th. Uttendorfský začal umělecké předměty a starožitnosti sbírat už během svých studií v Nizozemsku a za padesát let shromáždil pozoruhodnou kolekci, která jen těžko hledá rovnání. Přitahován zájmem o vývoj lidské civilizace i bohatostí přírodních forem, stejně jako myšlenkově nespoutaným prostředím výtvarného umění kolem sebe vytvořil fascinující svět, který kombinuje staré s novým, rukodělné s technologickým, přírodní s civilizačním a nezadá si s pověstnými šlechtickými kabinety kuriozit. „Jsem opravdu velmi rád, že můžeme prostřednictvím výběrové expozice ve White Gallery nahlédnout do skrytého světa pana doktora Uttendorfského, je to čest už proto, že veřejná výstava z jeho sbírek vznikla vůbec poprvé, a příležitost vidět ji je tak opravdu mimořádná,“ oceňuje majitel galerie Martin Janda. „Kromě samotných artefaktů a uměleckých děl, jsou zajímavé i jejich příběhy nebo původ. Jeden z nich například pochází z prestižní Rockeffelerovy sbírky, jiný je zase darem od prezidenta Václava Havla,“ prozrazuje. Název Second Life - druhý život - zároveň naznačuje co všechny exponáty navzájem spojuje. Je to skutečně jakýsi život po životě, kdy se předměty nebo přírodní objekty navzdory svému původnímu určení mění v něco jiného, získávají nový vizuální či duchovní rozměr a stávají se z nich doslova katalyzátory emocí. Na koncepci výstavy galerie a sběratel spolupracovali s respektovaným pražským kurátorem Radkem Wohlmuthem. „Vzhledem k tomu, že sbírka Oldřicha Th. Uttendorfského je opravdu výjimečná, snažili jsme se o to, aby to odrážela i její prezentace,“ naznačuje kurátor. „Exponáty jsou instalované tak, aby se navzájem vizuálně i významově rozvíjely a samozřejmě také odpovídaly tématu výstavy. Efektním závěsným obrazem se tak stává například část kapoty kultovního vozu Ferrari. Krucifix – předmět nejvyšší zbožnosti je místo drahokamy zase posázen ampulemi od morfia. Identita konkrétního člověka je vepsaná do QR kódu vykresleného z kremačního popela a honácký pes s černou ovcí dohromady vytvořili nevídaný živočišný druh.“ Část výstavy – možná dokonce její těžiště – je zaměřená na téma konečnosti: memento mori, které tvoří významnou složku celé sbírky a je také nenápadným spojovacím prvkem většiny exponátů. Klíčovým principem kolekce i expozice je také skutečnost, že se v těsném kontaktu ocitají na první pohled různorodé prvky. Na jedné straně jsou to díla světoznámých umělců jako jsou Miquel Barceló, Thomas Grünfeld nebo Günther Uecker, a vedle nich třeba náušnice z peří kolibříků vytvořené v jedenáctém století v Peru nebo minuciózní platební cívky z Šalamounových ostrovů. Právě takový kontext klade nejrůznější otázky a vytváří neobvyklé asociace, které mají schopnost vytrhnout člověka alespoň na chvíli z každodennosti a podívat se kolem sebe jinýma očima.

 


Výstavy 2020       Další výstavy v tomto místě